با حلوا حلوا گفتن دهن آدم شیرین نمی شه!!

آن قدر مسؤلان و متولیان کشور در باب مزایای صادرات سخن گفته اند که موضوع و ماهیت صادرات و کالای صادراتی لوث شده و بدل ترجیع بندی برای خالی نبودن عریضه گشته است. برای مثال به این گفته ها دقت کنید:

« استاندار آذربایجان شرقی گفت: صادرات، موتور محرکه اقتصاد کشور است.» جماران 26/8/96

با این تفاسیر باید از ایشان پرسید: جناب، شما به عنوان یک مسؤل استانی چه گام و حرکتی در جهت روشن شدن این موتور محرکه اقتصاد کشور برداشته اید؟

از قدیم گفته اند: با حلوا حلوا گفتن دهن آدم شیرین نمی شه. حتما" ایشان و متولیان و تصمیم گیران اقتصادی کشور می دانند؛ برای ارتقا و رشد کمی و کیفی صادرات یک کشور ابزارها و امکانات مالی، صنعتی، مالی، صنعتی، نوآوری و دانش فنی روزآمد و ... لازم است. آنچه بدیهی است. اقتصاد صادراتی کشور ما تک محصولی است. یعنی متکی به صادرات نفت و مشتقات آن است. اگر متولیان دولت در صدد هستند؛ تا درآمد های صادرتی کشور افزایش یابد. برای تحقق این امر باید ماشین آلات و تجهیزات فرسوده و کهنه کارخانه ها و صنایع تولیدی اعم از کالاهای مصرفی و واسطه ای و ... از رده تولید خارج و تجهیزات تولیدی نوین و با امکانات مدرن و قابل رقابت با تولیدکنندگان رقیب سایر کشور ها( حداقل کشور های هم تراز) جایگزین آن گردد.

دو دیگر آنکه، صادر کننده باید مشوق های قابل اعتنا و ملموس را از دولت دریافت کند. نه آب نبات چوبی هایی در ردیف جایزه های صادراتی که پرداختش جزو دیون معوقه دولت می گردد!

دولت کدام امکانات را برای صادرکنندۀ حتی اقلام و کالاهای کشاورزی فراهم کرده است. فرودگاه، راه آهن در دسترس و معافیت و حمایت های ملموس!!

از این امر که بگذریم. اگر دولتیان دست از حمایت های بی دریغی که طی دو دهه از برخی تولیدات خاص ( البته صنایع دولتی) کرده و هنوز ادامه می دهند. مانند: صنایع خودرو سازی، بدون ایجاد فضای رقابتی و حمایتی برای تولید کننده بخش خصوصی،

چگونه انتظار صادرات و رقابت و ورود این محصولات بی کیفیت را در بازار جهانی که نه، حتی منطقه ای داشته باشد؟! وهم چنین ... طرفه آنکه به تازگی برخی از مسؤلان اقتصادی در بوق برند سازی می دمند. اینان برند سازی را با خانه سازی و ... اشتباه می گیرند. برند سازی نیاز به سال ها مرارت پشتکار و خلاقیت و نوآوری و ... دارد. اینان در این چند دهه پس از انقلاب چه بروز برند های نام آشنای صنایع کشور هم چون کفش ملی، ارج و آزمایش نه در عرصه جهانی، بل در بازار منطقه ای آورده اند. اکنون به این تفکر عوام فریبانه و پوپولیستی روی آورده اند. پرسش این است. آیا با این تفکر و روش به دنبال افزایش صادرات غیر نفتی کشورند؟؟

به هر حال این قصه سر دراز دارد.

                                                                                             شاد زی 27/8/96

 

 

 

/ 0 نظر / 5 بازدید